Publicerat 13 juni 2018 i kategorin Artiklar

Arbetsgivardeklaration på individnivå

Från och med den 1 juli 2018 ska vissa företag lämna arbetsgivardeklaration på individnivå avseende ersättning för arbete per betalningsmottagare. För övriga arbetsgivare kommer reglerna att gälla från den 1 januari 2019.

Företag inom restaurang, bygg, tvätteri och frisör som ska föra personalliggare och som den 1 juli 2018 har 16 anställda eller fler ska från och med det datumet redovisa underlag för arbetsgivaravgifter och gjorda skatteavdrag på individnivå i arbetsgivardeklarationen, AGI. Av byggföretagen är det dock endast de som har SNI-kod 41 (byggande av hus) som omfattas av detta datum.

Redovisning i AGI ska göras för alla anställda, även för dem som inte ska antecknas i personalliggaren.

Den som omfattas av reglerna från den 1 juli ska fortsätta att lämna uppgift per betalningsmottagare även om antalet anställda eller andra förutsättningar skulle förändras efter det datumet.

Antal anställda

Vid beräkning av hur många anställda ett företag har ingår även företagsledare, tjänstlediga och tillfälligt anställda per den 1 juli 2018.

Om företaget först efter den 1 juli får 16 anställda eller fler, tillämpas reglerna om AGI från och med den 1 januari 2019.

Arbetsgivardeklarationen

Den nya arbetsgivardeklarationen består av två delar. En del som avser uppgifter om arbetsgivaren och en del där han redovisar uppgifter för respektive betalningsmottagare. Det är ett nytt sätt att redovisa på, med en ny e-tjänst och en ny blankett. Redovisningsperioder och deklarationsdatum är däremot samma som tidigare.

Lönebesked

Arbetsgivaren ska informera betalningsmottagaren om vad som redovisats om denne i AGI senast i samband med att arbetsgivardeklarationen ska vara Skatteverket tillhanda.

Ändring eller tillägg

Arbetsgivaren är skyldig att skriftligen ändra felaktiga individuppgifter och komplettera med saknade individuppgifter. Det gäller inte bara sådana uppgifter som har betydelse för avgifter och skatteavdrag. Det omfattar alla uppgifter om betalningsmottagaren som har lämnats eller skulle ha lämnats i AGI.

Uppgifter om ändring eller tillägg ska lämnas snarast. Det är alltså inte något som ska vänta till nästkommande AGI.

Kontrolluppgift

De företag som ska lämna AGI från den 1 juli ska även lämna kontrolluppgift på samma sätt som övriga arbetsgivare senast den 31 januari 2019. I kontrolluppgiften ska den sammanlagda ersättningen och gjorda skatteavdrag för hela inkomståret 2018 redovisas, det vill säga även den del som har redovisats i AGI.

För kalenderåret 2019 gäller nya regler. Kontrolluppgift ska då endast lämnas i de fall då ersättningen inte har redovisats och inte heller skulle ha redovisats per betalningsmottagare i AGI.

Skatteutskottets betänkande 2016/17:SkU21

Publicerat 12 juni 2025

Sänkt bolagsskatt – och andra skatteförslag inför höstbudgeten

Redan nu har Finansdepartement remitterat en rad skatteförslag som kan komma att ingå i höstbudgeten. Här är en sammanfattning av de förslag som har remitterats i maj och som är viktiga att följa fram till dess att ny lagstiftning eventuellt träder i kraft.  Bland förslagen kan nämnas sänkt bolagsskatt och lägre moms på dansevent. Varför kommer alla skatteförslag redan …

Läs mer

Publicerat 12 juni 2025

Nya 3:12- regler – ett steg närmare lagstiftning

Nu har regeringen publicerat sin lagrådsremiss med det slutliga förslaget på förändringar när det gäller beskattning av kvalificerade andelar i fåmansföretag. Till stor del motsvarar de nu föreslagna reglerna de regler som utredningen presenterade i sitt förslag. Men några förändringar har skett. I den här artikeln sammanfattar vi de förslag till regler som regeringen nu …

Läs mer

Publicerat 12 juni 2025

Srf konsulterna tipsar: Ny e-tjänst för digital deklaration av INK 1,2 och 4

Nu blir det enklare att deklarera digitalt. Skatteverket har lanserat en ny e-tjänst för inkomstdeklaration 1, 2 och 4 – med möjlighet att lämna bilagor eller övriga upplysningar. I den nya e-tjänsten kan uppgifterna skrivas under direkt för den som är behörig, alternativt skickas vidare till Mina Sidor för vidare hantering. E-tjänsten sparar inte uppgifterna så allt behöver …

Läs mer

Publicerat 12 juni 2025

”Lönekartläggning är inte ett hinder – det är en konkurrensfördel”

Från juni 2026 måste fler svenska företag följa EU:s nya direktiv om löneöppenhet. Men vad innebär det i praktiken – och hur kan mindre företag vända kravet till en strategisk styrka? Vi har pratat med Daniel Edenholm, expert på lönetransparens på Sysarb om hur lönekartläggning kan stärka både företagskultur och arbetsgivarvarumärke. Med det nya EU-direktivet om …

Läs mer

Publicerat 16 maj 2025

Att tänka på när du planerar anställdas semester

Snart är det dags att planera sommarens semester. Här är några viktiga regler du behöver ha koll på som arbetsgivare. Tvingande och flexibla regler  Semesterlagen innehåller både tvingande regler och sådana som går att anpassa via kollektivavtal. Du måste till exempel se till att varje anställd tar ut minst 20 betalda semesterdagar per år – om dagarna är intjänade. …

Läs mer

Publicerat 16 maj 2025

Ekobrottsmyndigheten: Redovisningskonsulten kan göra skillnad

Ekonomisk brottslighet är ett växande samhällsproblem – men också något vi tillsammans kan motverka. Hos Ekobrottsmyndigheten står det brottsförebyggande arbetet i fokus, och Auktoriserade Redovisningskonsulter lyfts fram som en viktig del av lösningen. Ekobrottsmyndighetens uppdrag är tydligt: att förebygga, upptäcka och bekämpa ekonomisk brottslighet. Men i takt med att …

Läs mer

Publicerat 16 maj 2025

Ska du anställa en ungdom i sommar? Här är tre tips!

Det finns många saker du som arbetsgivare ska tänka på om du ska anställa en ungdom i sommar. Det är en förmån att få bidra till en persons första anställning – men det är viktigt att anställningen blir en bra start på arbetslivet. Här kommer tre tips till dig som ska anställa en ungdom. 1. Skriv ett anställningsavtal   Ett tydligt anställningsavtal skapar …

Läs mer

Publicerat 23 april 2025

Momspaketet antaget i EU – vad händer nu?

Den 11 mars antog EU formellt ViDA – ett omfattande reformpaket som ska digitalisera momshanteringen i Europa och som vi skrivit om tidigare. Nu börjar den svenska resan mot implementering, och det är hög tid för både företag och redovisningskonsulter att sätta sig in i vad som väntar. Fredrik Andersson Carlö, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, ger sin bild av nuläget – och …

Läs mer

Publicerat 23 april 2025

Dags att planera semesterdagarna – har du koll på vad som gäller?

Den 31 mars markerar semesterårsskiftet för många företag. Det innebär att du som arbetsgivare måste hantera både intjänade och sparade semesterdagar på rätt sätt. Här får du koll på vad som gäller och vilka åtgärder du behöver vidta innan deadline? Innan den 31 mars måste arbetsgivaren se till att de semesterdagar som inte går att spara tas ut i ledighet. Det är endast …

Läs mer

Publicerat 23 april 2025

Deklarationstidpunkter för aktiebolag under 2025

Dags att fokusera på när aktiebolag ska lämna in inkomstdeklarationen och betala kvarskatt 2025. Inlämning av deklarationen  För aktiebolag kan inlämningstidpunkten för inkomstdeklarationen vara lite mer komplicerad än för privatpersoner. Aktiebolag kan lämna in inkomstdeklarationen vid fyra tillfällen under året. Vilken tidpunkt som aktiebolaget ska lämna in sin …

Läs mer

Gå till startsidan