Publicerat 16 april 2020 i kategorin Artiklar

Livsavgörande för småföretag i kris

Naturläran har lärt oss att de arter som kan anpassa sig bäst till sin omgivning är de som kommer att överleva. I spåren av coronaviruset har detta blivit en sanning även för landets alla småföretag som sällan har resurser för att övervintra en längre störning eller kris. Det gäller då att göra en serie av åtgärder för att rädda företaget för framtiden och en av de viktigaste är att ta hjälp av en kompetent rådgivare som vet vad som gäller och vad som fungerar bäst.

Frågorna blir lätt många och snabbt avgörande, som till exempel:

  • Hur länge räcker likviditeten?
  • Vilka kostnader kan vi undvika?
  • Hur fungerar factoring?
  • Kan man frigöra kapital genom leasing?
  • Hur fungerar nya regler om anstånd med betalningar?
  • Vad innebär korttidspermitteringar?
  • Kan ägaren bli personligt betalningsansvarig?

Att hitta rätt svar på denna typ av frågor kommer att bli livsavgörande för många företag och därmed för en stor del av det svenska näringslivet. Och de flesta får i detta läge bara en chans att göra rätt.

Kunskap om vad som är bäst på kort sikt…

En Auktoriserad Redovisning- och Lönekonsult är en av företagets viktigaste ekonomiska rådgivare i vanliga fall – nu kan de bli livsavgörande. Genom goda kunskaper inom ekonomi och löner, samt god insikt i den löpande verksamheten blir startsträckan kort för att diskutera vad som är bäst. Erfarenhet från en stor mängd företag är ytterligare en viktig faktor för att välja rätt alternativ, genom att man vet vad som fungerar bäst i olika situationer och hur man söker stöd och anstånd.

Utvecklingen går mycket snabbt och det är lätt att drabbas av panik när intäkterna plötsligt försvinner eller när stora delar av personalen måste vara hemma. I detta läge är det viktigt med ett kompetent bollplank som kan vägleda företaget i de kritiska frågorna. Auktoriserade Redovisnings- och Lönekonsulter har både kompetens och erfarenhet av sådana här situationer. De har dessutom ofta stora nätverk inom andra viktiga områden som exempelvis jurister, leasingföretag och banker. Regelbunden kontakt med myndigheter är ytterligare en viktig faktor för att stödja företagen i den pågående krisen. Så ett gott råd till alla företag som redan arbetar med en auktoriserad konsult är att snarast ta kontakt för att få råd om vad som kan göras i nuläget. Och för de företag som inte har en sådan konsult är rådet att snarast söka upp en.

…och vad som är bäst på lång sikt

Mitt i krisens centrum är det svårt att tänka på att den kommer att ta slut, men så blir det så småningom. De företag som då har överlevt kommer att få sin utgångspunkt för framtiden i hur man löste sina problem. Har man lånat upp mycket kapital står man inför en lång tid av amorteringar och höga räntor och har man avskedat viktig personal gäller det att hitta nya nyckelpersoner för att driva verksamheten vidare. De lösningar som genomförs på kort sikt måste därför även ta hänsyn till hur påverkan blir på längre sikt. Annars kommer förtaget att leva med hög risk även efter krisen är slut.

Krisen har skapat stora utmaningar för både enskilda företag och näringslivet samt för hela samhällsekonomin. Hur man löser problemen kommer att påverka under lång tid framöver, så ett av de bästa råden är att inte försöka lösa allt själv – använd en kompetent rådgivare som bollplank för att hitta olika alternativ och vad som är bäst för just ditt företag. Själv är inte bäste dräng i nuläget.

Publicerat 15 april 2021

Korttidsarbete – nya förutsättningar

Från den 29 mars gäller den nya lagen för korttidsarbete och samtidigt öppnas Tillväxtverket e-tjänsten för ansökan. Stöd för korttidsarbete kan sökas från december till juni, totalt sju månader.Tillväxtverket har öppnat tjänsten för ansökan om stöd för korttidsarbete. Stödet är möjligt att söka för alla företag som uppfyller villkoren, även de som enligt ordinarie …

Läs mer

Publicerat 15 april 2021

Länken i rehabkedjan

Vi undviker att ta i hand, har begränsat våra sociala kontakter, spritar och tvättar händerna, undviker folksamlingar och besöker inte restaurang eller gym. Samtidigt som vi försöker vi ha koll på ökning och minskning av sprittspridning av covid-19 sätts förhoppningarna för återgång till det nya normala till att vi får tillräckligt många vaccinerade.Alla drabbas på olika …

Läs mer

Publicerat 14 april 2021

Svensk virtuell valuta

Fintech, digitaliseringen av finansiella tjänster, är det som revolutionerar betalningssystemet i grunden, med snabbare transaktioner och nya betalsätt. Nya betalningssystem med appar som Swish, Klarna, iZettle, Trustly, och digitala valutor som bitcoin gör att bankerna och centralbankerna måste se över sina modeller för att värna effektivitet i betalsystemen. I inget annat land i …

Läs mer

Publicerat 18 mars 2021

Deklarationsdags

Ett riktigt vårtecken är när Skatteverket aviserar dags att deklarera. Den 16 mars öppnade Skatteverket tjänsten för deklarationer och ett dygn senare har över en miljon människor deklarerat.Årets deklaration ska vara inlämnad senast den 3 maj för privatpersoner, och samma datum gäller enskild firma. Många väljer att deklarera digitalt vilket medför en snabbare hantering och …

Läs mer

Publicerat 17 mars 2021

Skatteverkets särskilda granskning 2021

Varje år i februari presenterar Skatteverket de områden som får specialsatsningar för att motverka fel, fusk och brottslighet.Under 2021 är pandemistöden till företag ett sådant området. Kontroller har genomförts under 2020 och de kommer att fortsätta genomföras på företag som har någon form av stödåtgärd. Omfattningen gäller såväl framtida som befintliga åtgärder och …

Läs mer

Publicerat 17 mars 2021

Omställningsstöd, ett stöd i många versioner

Omställningsstödet är en av de åtgärder som regeringen har vidtagit för att stötta företag under pandemin. Stödet har funnits i olika perioder och förlängts i omgångar. Från den 15 mars kan företag som drabbades extra hårt under månaderna juni och juli 2020 få ett förstärkt omställningsstöd.För företag som under pandemin fått minskad försäljning har omsättningen …

Läs mer

Publicerat 18 februari 2021

Möjlighet till momsbefrielse för småföretag

För småföretag finns det en möjlighet till momsbefrielse. Vad innebär då momsbefrielse? Moms är ett komplext område och för att underlätta för exempelvis mikroproducenter som har väldigt liten försäljning infördes ett undantag för momsplikt för fyra år sedan. Mindre företag, eller annan beskattningsbar person, har en möjlighet att inte behöva betala moms. …

Läs mer

Publicerat 18 februari 2021

Ekonomisk arbetsgivare och beskattning – Vad gäller?

Vid årsskiftet trädde regelverket kring ekonomisk arbetsgivare i kraft. Vem som är den ekonomiska arbetsgivaren blir numera avgörande för om man som anställd ska beskattas i Sverige.Ekonomisk arbetsgivare är den som är uppdragsgivare vid uthyrning av arbetskraft. Personer som stationeras av sina utländska arbetsgivare för att arbeta i Sverige och utför arbete åt en svensk …

Läs mer

Publicerat 17 februari 2021

Corona och sjukskrivningar

I samband med sjukdom förväntas den anställde att styrka frånvaron med ett läkarintyg. Detta för att vara berättigad till den sjuklön som arbetsgivaren är skyldig att betala. På grund av pandemin har detta tillfälligt ändrats. Intyg av läkare eller tandläkare behövs inte under sjuklöneperioden.När en anställd blir sjuk har arbetsgivaren en skyldighet att betala ut sjuklön. …

Läs mer

Publicerat 22 januari 2021

Nytt stöd vid eventuell nedstängning

I samband med att den nya pandemilagen antogs gav den även regeringen rätt till att besluta om nedstängning av verksamheter. För att kompensera de företag som kan komma att drabbas presenteras ett nytt stöd som kan ge upp till 100 procent ersättning för fasta kostnader.Ett företag som förhindras av lagen från att bedriva sin verksamhet på grund av pandemin kan ansöka om ett …

Läs mer

Gå till startsidan