Publicerat 15 maj 2024 i kategorin Artiklar

En guide: E-faktura eller PDF-faktura – vad ska du välja och hur kommer du igång

I takt med att allt fler affärsprocesser digitaliseras, blir frågan om hur fakturering ska ske allt mer aktuell. För många innebär detta ett vägval mellan PDF-faktura och e-faktura. Vad är egentligen skillnaden och varför är det så få som byter till e-faktura trots fördelarna? Vi guidar dig genom fakturadjungeln och ger praktiska tips för en smidig övergång.

Många fördelar med e-faktura 

Både PDF- och e-fakturor minskar behovet av papper och bidrar till en grönare miljö. Men där slutar likheterna. En PDF-faktura är en digital bild av ett pappersdokument, medan en e-faktura är digital genom hela processen – från skapande till betalning. Detta innebär att e-fakturan kan behandlas automatiskt av mottagarens ekonomisystem, vilket både sparar tid och minimerar risken för fel. Något som gör den både trygg, säker, och ekonomisk. Utöver dessa fördelar visar även en rapport från Visma att leverantörer får snabbare betalt för e-faktura; 90 procent att alla elektroniska fakturor betalas i tid, motsvarande siffra för PDF är 72 procent och 66 procent för pappersfakturor.  

Trots dess fördelar finns det en tveksamhet hos många småföretag att göra övergången till e-faktura. Varför är det så, och hur kan du som företagare få en smidig övergång till e-faktura?  

Gamla vanor och osäkerhet 

Enligt en rapport från NEA (Nätverket för elektroniska affärer) är det varken tekniska förutsättningar eller lagstiftning som står i vägen för ökad användning av e-faktura utan snarare invanda rutiner, gamla sanningar och okunskap. 

Många håller kvar vid gamla vanor, med manuell hantering av fakturor då det uppfattas enklare och billigare att skicka PDF med e-post och tidsvinsten med att skicka e-fakturor inte alltid är uppenbar. Kostnader för att införa ett e-fakturasystem och brist på teknisk kunskap är andra hinder. Dessutom finns en osäkerhet kring e-fakturors regler och standarder, vilket kan skapa en tveksamhet att göra bytet. 

Så kommer du igång 

Med rätt förberedelser kan även småföretag göra övergången smidigt och framgångsrikt. 

För att kunna skicka e-faktura behöver du som avsändare ha en aktiv e-fakturakoppling med mottagaren. Den aktiverar du via ditt affärssystem. Din faktura skickas då digitalt, vilket går snabbt och garanterar att betalningsinformationen som t ex.  totalbelopp, OCR-nummer och förfallodatum alltid är korrekt eftersom de redan är ifyllda. Det enda mottagare behöver göra är att godkänna din faktura. 

Om du har en leverantör av bokföringsprogram eller faktureringstjänst – fråga dem, eller din bank hur du kommer igång. Det finns olika lösningar, valet beror på verksamhetens storlek och behov. 

För att underlätta övergången till e-fakturering, börja med att: 

1. Utbilda dig och ditt team så att du får en förståelse för fördelarna och hur e-fakturor fungerar. 

2. Välj ett ekonomisystem som passar dina behov – se till att systemet stöder e-fakturering. 

3. Informera dina kunder och leverantörer: En övergång till e-fakturor kräver samarbete. 

4. Använd tjänster som underlättar övergången: Det finns verktyg som kan automatisera processen och göra det enklare för dina kunder att acceptera e-fakturor. 

Fördelar med e-faktura  

Effektivisering: Du slipper mata in uppgifter manuellt, det blir enklare att söka och kontrollera en digitaliserad faktura i efterhand och du kan få fakturan konterad och klar med automatik.  

Säkerhet: Du minimerar risken för fel och bedrägeri. Alla värden matas in direkt i ditt ekonomisystem.  

Kostnadseffektivitet: Du kan lägga mindre tid på administration – tid du i stället kan lägga på ditt företag. Du får också in pengar snabbare.  

Miljövänligt: Du slipper pappershantering och kan hantera alla fakturor digitalt vilket också spar pengar och bidrar till en mer hållbar verksamhet. 

The post En guide: E-faktura eller PDF-faktura – vad ska du välja och hur kommer du igång appeared first on Tidningen Konsulten.

Publicerat 17 oktober 2025

Srf konsulterna tipsar: Ny tjänst ersätter Näringslivsregistret

Bolagsverkets tjänst Näringslivsregistret upphör – ersätts av ny och modernare tjänst. Den 30 september 2025 stänger Bolagsverket ner e-tjänsten Näringslivsregistret, som länge använts för att söka uppgifter om företag och företrädare. Istället lanseras den nya tjänsten Sök företagsinformation som bland annat innehåller registreringsbevis, årsredovisningar och uppgifter …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2025

Srf konsulterna tipsar: Behöver du ett jämkningsbeslut för 2026?

Du behöver ansöka senast den 9 november om du vill att jämkningsbeslutet för beskattningsåret 2026 ska gälla från och med januari 2026. Om du brukar få en större summa kvarskatt eller skatt tillbaka kan du ansöka om jämkning. Jämkning innebär att din arbetsgivare drar rätt skatt löpande under året. Brukar du få kvarskatt kommer arbetsgivaren att dra av mer skatt och betala in …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2025

Det våras för förändringar i höst

Vill du lyckas med förändringsarbete? Mindre, regelbundna förändringar ger ofta större och mer varaktiga resultat än stora förändringar i ett slag. Dessutom är det arbetet lättare att påbörja. – Börja med att dokumentera och riskbedöma de problem som regelbundet uppträder och notera tiden och resurserna som kan krävas för att lösa dem. Fokusera sedan på att presentera …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2025

Srf konsulterna tipsar: Dags att ändra den debiterade preliminärskatten?

Nu har vi kommit in i sista delen av 2025 och det kan vara dags att se över den debiterade preliminärskatten för företaget. Du kan när som helst under året lämna in en preliminär inkomstdeklaration och du kan lämna den flera gånger per år. Den debiterade preliminärskatten bygger på uppskattningar om företagets överskott för året. För en enskild näringsidkare ingår även …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2025

Många förslag i budgeten för 2026

Det är sista chansen för den sittande regeringen att genomföra stora förändringar innan valet nästa år och det märks – budgetpropositionen innehåller många förslag, varav många innebär att hushållens ekonomi stärks. På företagsbeskattningsområdet föreslås en rad förenklingar och förbättringar. Vissa förslag föreslås träda i kraft den 1 januari 2026 medan andra …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2025

Skärpta krav för moms på parkeringsplatser

Skatteverket har i ett nytt ställningstagande daterat den 30 september 2025 förtydligat när uthyrning av parkeringsplatser kan omfattas av samma momsregler som för bostäder och lokaler. Ställningstagandet innebär en skärpning jämfört med tidigare och påverkar fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och andra hyresvärdar som hyr ut parkeringsplatser till sina hyresgäster. …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2025

Skydda ditt företag – konkreta råd från svenska myndigheter i EU-kampanj

I oktober genomför Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Polismyndigheten gemensamt en kampanj med temat: ”Tänk säkert”. Initiativet kommer från EU och flera svenska myndigheter och organisationer har anslutit sig till kampanjen som syftar till att göra företagandet säkrare och tryggare. Här är delar vi med oss av checklistor och tips från MSB, Bolagsverket och …

Läs mer

Publicerat 10 oktober 2025

Budgetpropositionen 2026: Vad du som företagare behöver veta

Höstens budgetproposition innehåller många skatteförslag som kan förenkla för dig som företagare. Flera av dem föreslås träda i kraft redan vid årsskiftet. Sänkt bolagsskatt som många företagare hoppats på var dock inte med i förslagen. Här går vi igenom de viktigaste förslagen som kan påverka dig som företagare samt vilka förslag vi saknade. Förslag i året budget …

Läs mer

Publicerat 19 september 2025

Ny undersökning: Krångliga 3:12-regler hämmar tillväxten

En medlemsundersökning från Företagarförbundet visar att många småföretagare tycker att 3:12-reglerna är krångliga, tidskrävande och hämmande för tillväxt. Under ett webbinarium för förbundets medlemmar förklarade representanter från Srf konsulterna de föreslagna regeländringarna och varför det är viktigt att ta hjälp av en auktoriserad redovisningskonsult för att …

Läs mer

Publicerat 19 september 2025

Så får du en stressfri höst på jobbet

Sommaren närmar sig sitt slut och så även semestern. Hur får du en stressfri start på hösten och ett effektivt arbetsflöde ända till årsskiftet? Den irländska löneexperten Helen Dooley har många konkreta tips. – Vissa saker låta enkla, men jag vet att de fungerar, säger hon. Du som var på GPA Awards i Warszawa i juni, följer Helen Dooley på sociala medier eller läst …

Läs mer

Gå till startsidan