Publicerat 13 februari 2020 i kategorin Artiklar

Digital brevlåda

När det finns en anmäld digital brevlåda så kommer Skatteverket årligen skicka ut deklarationen den vägen. På Mina Sidor kan man se om det finns en digital brevlåda ansluten. Utöver den av statliga digitala brevlådan Min myndighetspost för tjänsten Mina meddelanden finns ett antal privata leverantörer. De som är anslutna till Skatteverkets tjänst är Digimail, EBoks och Kivra. Varje leverantör har sina förutsättningar med egna rutiner för att avisera deklarationen, genom exempelvis ett mejl eller sms. Den som inte har en digital brevlåda får deklarationen med posten mellan den 13 mars och 15 april. Om det finns ombud så är det till respektive leverantör om de erbjuder möjligheten att ge andra än personen själv möjlighet att läsa och hantera meddelanden.

Mer än deklaration

När det finns en koppling till en digital brevlåda så är det inte endast deklarationen som Skatteverket skickar ut den vägen. Ärenden utöver deklarationsområdet hos Skatteverket som hanteras via den digitala brevlådan är inom många områden. I samband med ändringar av uppgifter till folkbokföringen så kommer bekräftelser av flyttanmälan, en kontrollfunktion för att se till att personuppgifter inte missbrukas. Företagare har en kontrollfunktion gällande behörighet att använda e‑tjänster på skatteverket.se, företag och privat som kommer via meddelande till den digitala brevlådan. Som företag och privatperson är det via den digitala brevlådan som betalningskrav och betalningsuppmaningar skickas ut. Även administration av företagsuppgifter, kassaregister, vissa moms ärenden, anmälan om personalliggare, beslut kring preliminärskatt, punktskatt, rot-och rut, korrespondens kring skattekontroller. Dessutom kommer alla kontoutdrag och beställda saldobesked från skattekontot, företag och privat samt utbetalningar från skattekonto, företag och privat. Om en person som har en digital brevlåda avlider, stoppas den digitala posten. All post till den avlidna personen skickas istället automatiskt som fysisk post.

Inte bara Skatteverket

Oavsett vilken leverantör som mottagaren väljer kommer all myndighetspost att skickas digitalt. Information men även fakturor från exempelvis Valmyndigheten, Transportstyrelsen, CSN och Försäkringskassan kommer därmed i den digitala brevlådan och inte i kuvert via den vanliga brevlådan. Det är viktigt att tänka på vid exempelvis besök i Stockholm om en trängselavgift uppkommer. Fakturan kommer i sådana fall via den digitala brevlådan. Beroende på vilken leverantör av digital brevlåda som används finns även möjlighet att ta emot post från företag. Förutsättningen är att de är anslutna till leverantörens lösning.

Publicerat 14 november 2025

Dags för julbord – här är skattereglerna att ha koll på

Julen är snart här och du kanske funderar på att bjuda dina anställda eller kunder på ett trevligt julbord? Men vad får du egentligen dra av? Julbord och julfest med anställda  Julbord med julfest för anställda ses normalt som intern representation och är då skattefri förmån för de anställda.   Avdragsrätten för …

Läs mer

Publicerat 14 november 2025

Möblerar för framgång – med redovisningskonsultens hjälp

Systrarna Liza Jacobsson och Linda Hallgren förvandlade sin passion för inredning till ett framgångsrikt företag. Men att driva ett växande bolag kräver mer än kreativitet – det kräver struktur, ordning och rätt kompetens vid rätt tidpunkt. För Heads and Tails har en Auktoriserad Redovisningskonsult varit viktig genom bolagets olika utvecklingsfaser. 2014 grundade Liza och Linda …

Läs mer

Publicerat 14 november 2025

Då blir julklappar till anställda skattefria

Julen närmar sig – och med den är det viktigt att känna till vilka skatteregler som gäller för gåvor till anställda. Beloppsgränsen för att julklappen ska vara skattefri för de anställda är även i år 550 kronor. I denna artikel går vi igenom förutsättningarna för att julklappar ska vara skattefria, samt regeringens nya förslag om möjligheter för bland annat aktiebolag …

Läs mer

Publicerat 7 november 2025

A-kassa viktig även för småföretagare – men många saknar skydd

Trots en turbulent omvärld och osäker ekonomi saknar över hälften av Sveriges småföretagare försäkring vid arbetslöshet. Detta har SMÅA, a-kassan för företagare, länge arbetat för att förändra. – Alla borde ha ett bra skyddsnät och det kan man få genom oss, säger Jessica Tjällman, kommunikationschef på SMÅA. De senaste åren har oroligheter i samhället och …

Läs mer

Publicerat 7 november 2025

Srf konsulterna tipsar: Har du uppdaterat din SNI-kod än?

Från årsskiftet gäller nya SNI-koder – branschkoderna som visar inom vilken verksamhet ett företag är aktivt. Cirka en halv miljon företag påverkas och behöver själva se till att uppgifterna stämmer. SNI-koden används bland annat i statistik, jämförelser och myndighetsregister. När koderna nu uppdateras är det viktigt att kontrollera om förändringen gäller även ditt …

Läs mer

Publicerat 7 november 2025

Många förslag i budgeten för 2026

Det är sista chansen för den sittande regeringen att genomföra stora förändringar innan valet nästa år och det märks – budgetpropositionen innehåller många förslag, varav många innebär att hushållens ekonomi stärks. På företagsbeskattningsområdet föreslås en rad förenklingar och förbättringar. Vissa förslag föreslås träda i kraft den 1 januari 2026 medan andra …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2025

Srf konsulterna tipsar: Behöver du ett jämkningsbeslut för 2026?

Du behöver ansöka senast den 9 november om du vill att jämkningsbeslutet för beskattningsåret 2026 ska gälla från och med januari 2026. Om du brukar få en större summa kvarskatt eller skatt tillbaka kan du ansöka om jämkning. Jämkning innebär att din arbetsgivare drar rätt skatt löpande under året. Brukar du få kvarskatt kommer arbetsgivaren att dra av mer skatt och betala in …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2025

Srf konsulterna tipsar: Ny tjänst ersätter Näringslivsregistret

Bolagsverkets tjänst Näringslivsregistret upphör – ersätts av ny och modernare tjänst. Den 30 september 2025 stänger Bolagsverket ner e-tjänsten Näringslivsregistret, som länge använts för att söka uppgifter om företag och företrädare. Istället lanseras den nya tjänsten Sök företagsinformation som bland annat innehåller registreringsbevis, årsredovisningar och uppgifter …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2025

Det våras för förändringar i höst

Vill du lyckas med förändringsarbete? Mindre, regelbundna förändringar ger ofta större och mer varaktiga resultat än stora förändringar i ett slag. Dessutom är det arbetet lättare att påbörja. – Börja med att dokumentera och riskbedöma de problem som regelbundet uppträder och notera tiden och resurserna som kan krävas för att lösa dem. Fokusera sedan på att presentera …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2025

Skärpta krav för moms på parkeringsplatser

Skatteverket har i ett nytt ställningstagande daterat den 30 september 2025 förtydligat när uthyrning av parkeringsplatser kan omfattas av samma momsregler som för bostäder och lokaler. Ställningstagandet innebär en skärpning jämfört med tidigare och påverkar fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och andra hyresvärdar som hyr ut parkeringsplatser till sina hyresgäster. …

Läs mer

Gå till startsidan